Gezond en veilig sporten

“ Sport…….. Dat is goed voor jou!”

Deze uitspraak kennen we allemaal en dat zou ook zo moeten zijn. Helaas gebeurt dat niet altijd.
    “ Onze jeugd gezond en veilig laten sporten,” dat is een gezamenlijke verantwoording voor ouders en vereniging. Omdat voetballen een contactsport is zullen we er waarschijnlijk nooit in slagen om blessures helemaal uit te bannen, maar een aantal blessures kunnen we voorkomen door bepaalde zaken goed te verzorgen.

Waar moeten we attent op zijn:

A Kleding in orde hebben en daaronder valt:

1. Goede schoenen.
    Niet te groot; schoenen moeten steun geven aan de voeten en de voeten beschermen. Dit kan alleen als ze passen. Geen schroefnoppen; bij jeugdspelers ontstaan vaak knieblessures door te spelen op schroefnoppen.

2. Scheenbeschermers dragen. (Deze zijn verplicht voor alle jeugdspelers tijdens wedstrijd en training)
    Hierdoor kan men veel pijnlijke kneuzingen voorkomen.

3. Trainingspak dragen
    Vooral als het kouder wordt. Zo kan men voorkomen dat spieren bij rustmomenten te snel afkoelen.

B Lichamelijk fit zijn.

1. Blessure, dan niet sporten
    Als men dat toch niet doet dan neemt men een te groot risico, want de blessure kan verergeren. Na een blessure ( rust is het medicijn) altijd eerst trainen en dan de wedstrijd spelen.

2 Nooit sporten met KOORTS, want dat is gevaarlijk.

C Goede voorbereiding

1. Uitgerust zijn: zeker voor een wedstrijd; niet te laat naar bed.

2. Geen volle maag: regelmatig, goed en gezond eten, dat is erg belangrijk voor onze jeugd.
    Etenstijd en trainen kunnen wel eens een probleem vormen maar dat is oplosbaar.

3. Tas tijdig en zelf ( speler) inpakken: speler is verantwoordelijk voor zijn tas en de inhoud.
    Controle is gewenst.

Wij zijn van mening dat U als ouder en als eerst verantwoordelijke voor het wel en wee van Uw kind, heel veel van deze dingen prima kunt verzorgen en begeleiden. Juist daarmee levert u een positieve bijdrage aan: “ Gezond en veilig sporten “